Bruk og stell av skøyter

Skøytenes kvalitet betyr mye for barnas trivsel og framgang på isen. Riktig og godt utstyr bidrar til større treningsglede.

Støtte for anklene

Først skal barna lære å stå riktig på skøytene. Skøytejernet skal stå i rett vinkel mot isen. Det er ubehagelig og i verste fall skadelig for føtter og ankler å stå skjevt på skøytene en hel treningstime.

Det er viktig av ankelen støttes av et kraftig og stødig skaft på skøytene. En del skøyter er ofte myke og klarer ikke å holde ankelen rett. De kan også være så lave at de ikke rekker opp over ankelen slik at den støttes.

Skøytene må ikke være for store. Ekstra sokker kan hjelpe, men skøytene må sitte nokså tett rundt foten for at barnet skal ha kontroll. Skøytene må snøres stramt, og de fleste må få hjelp til å få det stramt nok fram til 7-8-årsalderen.

Kvaliteten på skøytene varierer. Kontakt trener eller leder av klubben hvis du ønsker  forslag til kjøp av skøyter. Det kan også være brukte skøyter av bra kvalitet å få kjøpt.

Skarpe skjær

Skøytene skal være skarpe. Hvis skjæret (kanten på jernet) ikke er skarpt, skyver barnet i fra med piggene og lærer seg feil måte å skyve på. Man skal ta fart med hele skjæret.

Sliping

Lillehammer kunstløpklubb har egen slipemaskin, og vi sliper skøyter for klubbens løpere for kr 100,- per par per gang. Spør treneren når det er sliping neste gang (vi samler opp og tar flere par samtidig).

Vi har vanligvis sliping de to første gangene i forbindelse med oppstart av skøyteskolen.

Skjemme skøyter gir dårlig kontroll på isen. Kjenn langs skjæret på stålet med neglen. Dersom du ikke får avskalling på neglen eller kjenner mange hakk, trenger skøytene sliping. Lever skøytene til sliping der de vet hvordan kunstløpsskøyter skal slipes. Jernet skal være litt buet innover på midten, slik at man har to skarpe kanter ned mot isen.

Vanligvis bør skøytene slipes to ganger i året dersom de kun benyttes i ishaller. De som trener 5 ganger i uken bør slipe månedlig.

Unngå å bruke skøytene utendørs, for da trenger de sliping etter en gangs bruk. Det kan være mye smuss på uteis, så vi anbefaler å ha et eget par skøyter til utebruk.

Kalosjer og jerntrekk

Bruk kalosjer til og fra isen for å beskytte jernet og hindre skader. Husk å ta av kalosjene når du legger skøytene i bagen etter trening. Hvis du lar kalosjene være på, vil jernet fort bli rustent på grunn av fukt. Det er fint å bruke jerntrekk på jernet når skøytene legges i bagen, og gjerne også skøyteposer rundt skøytene i mykt stoff.

Etter trening

Tørk godt av jernet med en fille. Husk å ta av kalosjene før du legger dem i bagen. Bruk helst jerntrekk.

La skøytene tørke i et normalt varmt rom når du kommer hjem. Ikke sett skøytene direkte på gulv med varmekabler.

Ved konkurranser

Før konkurranser skal skøytene være grundig stelt. Bruk skokrem, og gjerne tannpasta til å fjerne svarte flekker med. Lisser bør vaskes og husk å ha reservelisser tilgjengelig.

Ellers er det lurt å bruke sportstape rundt den nederste delen av skøytene. Det er her man får flest hakk og svarte flekker. Ved konkurranser kan man ta av tapen slik at man har pene hvite skøyter.

Lærfett

Å ta på et lag med lærfett av og til, kan være lurt for å hindre vann i trenge inn fra det ytterste sålelaget. Lærfettet hindrer også forråtning som gjør at skruene løsner.